Vill du veta mer om hur man bygger Värde, Nytta & Effekt för kunden
För att få företagets kunder att vara lojala behöver du lära känna dem samt använda dessa kunskaper för att stärka försäljningen. Det är alltid viktigt att vara intresserad, kunnig och seriös i sin relation med köparna. För att ta fram värde, nytta och effekt av din produkt bör du ha kunskaper om varför köparna väljer speciellt att handla av dig och vilka argument kunderna har för det. Det är inte alltid det stämmer överens. Det är viktigt att ta redan på vad dina kunder säger om ditt företags produkter och om det stämmer med dina egna säljargument, du som är expert på produkten. Kom ihåg att du skapar ett värde genom att kunden spar tid eller pengar direkt eller indirekt. Om en vara håller hög kvalité spar kunden tid och pengar genom att man inte behöver köpa ny så ofta.
Det är du som specialist som känner till de bästa egenskaperna hos produkten och som ska fungera som en expertrådgivare, eller i bästa fall partner till köparen. Det är viktigt att de ska känna förtroende för dina kunskaper. När köparna ställer frågor kring produktens funktioner är det ett ypperligt tillfälle att ta fram dina bästa säljargument. Tänk dig in i en ny roll; att du fungerar som en rådgivare eller lärare till köparen. Att dela med sig av sina kunskaper inger förtroende av dig som expert! Att dela uppsäljargumenten i 3 delar för att få möjlighet att se fler perspektiv på produktens värde, nytta och effekt av densamma.
Gör en punktlista med alla nyttor som finns med produkten och ha den tillhands när du pratar med potentiella köpare. Du behöver öva in nyttan så att det blir ett naturligt sätt för dig att prata om din produkt.
Vilken effekt har produkten för köparens verksamhet
Tänk igenom vad den slutliga effekten för kundens företag blir när produkten används. Effekten är det som märks av i pengar eller i annan form i kundens eller i förläningen hos kundens kund.Förmodligen pratar du redan idag med dem om värdet, nyttan och effekten. Nu gäller det att kommunicera ut detta till dina kunder när du säljer. I alla slags säljsamtalen ska effekten av din tjänst komma fram naturligt. Att föra en säljande dialog med värde, nytta och effekt är väldigt viktigt i alla dialoger och marknadsföring. En milstolpe är när kunderna berättar för dig om Värdet, nyttan eller effekten av din produkt, grattis!
Exempel på Värde Nytta Effekt
Regnrock
Värde: Du behöver rasta hunden i regnet och kan välja en dyr eller billig regnkappa priset varierar från 100-2 000 Kr, hur skapar du en hype och säljer värde. Nytta: Du kan gå ut i regnet och hunden blir rastad. Effekt: Du håller dig torr och är glad när du kommer tillbaka inomhus.
Ny Telefon
Värde: Behöver en ny telefon för att den har en ny funktion som behövs för mitt företag och vill skryta med ny modell, eller färgen kanske matchar. Nytta: Den nya funktionen gör att du snabbare kan kontakta dina kunder och den är cool för dig och din omgivning. Värde: Den nya funktionen har givit en närmare kontakt med kunden vilket har resulterat i fler kontakter och mer intäkter, tjänat mer pengar. Dina vänner har sett att du hänger med i cool-telefon-trenden och är med i hypen.
Affärsskola
Värde: Du behöver en nystart för ditt företag och väljer att prova en gratis affärsskola på nätet. Nytta: Du får gratis övningar som gör att du kan ta tag i försäljningen och utveckla företaget. Ditt företag får en nystart och ett omtag som säljer mer och dyrare produkter. Värde: Med nya försäljningsmetoder får företaget mer intäkter och kan ta ut en högre lön samtidigt som du som specialist får utveckla dina förmågor.
Börja använda dina argument nu direkt! Bilden är illustrerad av min kollega författarcoachen Ann Ljungberg och visar när jag håller utbildning i Värde, Nytta & Effekt på ContentBootcamp!
Vill du veta mer om hur man bygger Värde, Nytta & Effekt?
I Affärsskolan finns 12 praktiska övningar om hur man skapar Värde, Nytta & Effekt
Anmäl dig idag och få en gratis 8 veckors kurs.
Behöver du hjälp? Då kan du ta del av mitt Coachningprogram: Affärs-PT.
Här kan du läsa mer om detta >
Senaste kommentarer